AUGUSTI  2017

v.31  Ingen skillnad. Fortsätter med promenader och longering
Måndag 31.7
Lars liljeholm var här och Rossis hela högersida är inte ok. Kommer från sättning i länden som inte fanns där förut.
Lars rättar och tycker jag ska se det som svaret på vad som hände.
Lite lättad men inte övertygad. Varför hände det första gången ?
Magkänslan säger något annat. Men vi testar att jobba lite för hand igen. Promenerar med Lars och hundarna en timme på kvällen och tycker han skrittar normalare.

Tisdag 1.8
Longerar på fm , jättefin i högervarv :) men inte ok i vänster. Suck. Onsdagen 2.8
Promenad i skogen hela åsen med Lars och hundarna. Snubblar flera gånger i skogen. Påväg hem på grusvägen snubblar han så han faller ! Skrapar knäna men bara hf går hål. Ramlar ! Varför ??
Har hänt en gång tidigare i skogen då jag red med Yra vid byringe. Oxå då i skritt. mjukt i skogen som tur är tänkte jag då.
Vad är det som händer ?? Plåstrar om såret så nu har han bandage på både hf och hb. Bak är dock jättefint och ser ut att läka som det ska. Paket för att hålla flugorna borta. Ledsen och orolig ända in i själen.

Torsdagen 3.8
Longerar på fm och ser lite bättre ut i v varv. Går efteråt en runda i skogen med Yra och Veronica. Snubblar inget. Veronica har märkt att han snubblar vid intag ibland. Annars fin idag i båda såren.
Fredag 4.8
Idag är vädret så växlande och bra att Rossi kan vara kvar ute hela dagen :). Gör inget med honom idag förutom borst och sårvård. Såren ser fina ut men han börjar tappa sin kropp nu efter 3 veckor utan ridning alls. Startar upp med sadel imorgon. Försöker få hjälp av någon att sitta upp på honom igen men det är knepigt. Idag var jag ledsen och uppgiven men det kommer lite mer sällan nu.
Lördag 5.8
Longerade utan någon utrustning mer än träns. Ser faktiskt lite bättre ut :)!
Söndag 6.8
Idag var det en galet regning dag helt plötsligt. Allt förvandlades till sjöar. Rossi fick vara ute med regntäcke hela dagen. Såg ut att njuta av bromsfri tillvaro :)
Måndag 7.8
På morgonen hade jag en träning och när den hästen skrittade iväg en bit i värmningen fick Yra och Rossi fnatt och sprang bockandes ett tag. Skönt att se dem men samtidigt läskigt då det efter regnen är rejält halt i hagarna. De klarade sig bra och lugnade sig när hästen kom tillbaka. Efter träningen jag på Rossi tömkörningsgjorden och började med en promenad runt dammen. Rossi känns harmonisk och avspänd. Bra med morgongalopp :).
Jag utökade promenaden till att passera Charlottes hästar och gå bort till klätterbacken. Två vändor uppför och en ner emellan blev det. Rossi klättrar lugnt och fint både uppför och nerför branterna. Skönt att se att han ser helt fräsch ut i sitt sätt att klättra. Inget snubbel. Promenerade hem och ut på ridbanan för att tömköra.
Vilket kanonjobb han gjorde :). Både framåt och i samling i alla gångarter, fin bärighet och bra tryck från bakbenen. Idag släppte ett grutag med sten i min mage. Tack Rossi för det. GLAD :) !

Tisdag 8.8
Sadelpromenad i ospårad skog runt träd var dagens uppgift. Jag känner nu att jag vill ha upp en ryttare på ryggen på honom. Han känns liksom ok och redo. Frågan är bara vem som kan hjälpa mig.
Onsdag 9.8
Idag var det först promenad med tömkörningsgjord runt Emmastigen. Sen ut på banan där jag lagt fram min bomövning och så jobbade vi med den. Rossi ser bättre ut men inte ok i v varv.
Inte halt, men har liksom ingen motor bakifrån. Jobbar på bra med bommarna i alla gångarter, men inget riktigt sug. Håller nacken bättre men lite still. Nu måste jag fundera. Jag har en känsla av att jag vet vad detta är, ska bara kolla lite mer innan jag är "säker".
Med papper och penna skrev jag ner alla symtom och signaler som jag upplever. Och sen ringde jag Håkan Lundell. Han lovade komma imorgon fm. Håll tummen nu för att Rosseau får den hjälp han behöver. Spännande. Jag griper tag i förhoppningen med näbbar och klor.

Torsdag 10.8
Håkan kom vid 10 och han iaktar och går igenom Rosseau lugnt och metodiskt jättenoga. Sen blir det laser SI leden vänster sida. Därefter laser höger muskulatur högt bak. Sen klättrar han upp på stolen och lossar ( eller vad det är man gör ) v höft och han får jobba ett tag. Därefter känner han på aj aj i sadelstaden bakom manken, lossar då nacken mellan huvudet och 1:a, och mellan 1:a och 2:a. Därefter båda frambenen bakåt under kroppen och när höger knakade såg jag minen på Rosseau. Ögonen blev mjuka och han gäspade tre gånger. Därefter laser igen på alla punkter som blivit utsatta. Jag hämtade sadeln och vi kom fram till att den inte borde behöva ändras. Den låg absolut ok vad vi kunde se i stallet.
Håkan trodde att han inte skulle behöva komma på återbesök, men vi beslöt att ha en uppföljning inom 14 dagar ( innan jag åker till Göteborg den 21:a ) för min skull. Håkan tyckte jag skulle upp å rida om två dagar, och Rosseau ska definitift gå i stor hage, får röra sig så mycket som det bara går och inga restriktioner annat än obelastad två dagar. Jag ska försöka få någon att hjälpa mig sitta upp på honom. Men först vill jag om detta var lösningen. Jag har så innerligt kännt att Lars Liljeholm varit rätt på alla punkter men inte löst grundorsaken, nu kanske vi gjort det, med lite tur.
På kvällen tog Lars och jag hundarna och Rosseau på en kort promenad runt stigen vid stora stenen och Lars var helt förbluffad över vilket driv Rosseau helt plötsligt hade genom kroppen. Övertrampet är återigen på över 50 cm och vi får powerwalka för att hinna med :). Känns onekligen lovande :).

Fredag 11.8
Hel vilodag för vi byggde ordning hagen bakom Herrgården och släppte över hästarna där från lunch. Mysigt att kunna ha dem där på em hela hösten.
Lördag 12.8
På fm tog Rosse och jag en powerwalk runt Byringe, och vi joggade ett par bitar. Han skrittar fint men när vi travar anar jag en framhälta. Har kännt det några ggr nu, och blir mer och mer fundersam till om det är dubbelt fram som spökar. Får ge Håkans jobb några dagar så att kroppen hinner vänja sig. Är det en dubbel framhälta som dolt med låst bakdel ? Ringer på måndag och bokar vettid. Hinner inte till skåne så det får bli någon här uppe som har tid i veckan. Jag åker ju till Göteborg den 21a. Suck. Dubbelsuck.
Söndag 13.8
Idag vart det tömkörningsgjorden på och ut och jobba på banan. Dubbellongerar mer än tömkör. Idag var han bättre i vänstervarvet och fick med sig hf bra tycker jag. Men jag anar en hälta vf. När jag byter till höger varv väljer han galopp innan jag får trav. Flera gånger. En gång i travjobbet tappar han vb och knäar till, och en gång i galoppjobbet klämmer han skrämt in rumpan två språng. Bjuder dåligt framåt i höger varv. Men bjuder. Ser oxå stundtals fantastisk ut. I båda varven. Jag blir ( ÄR ) knäpp.

170728 Nu börjar blåmärket sakta klinga av.
Vår klätterbacke :) Hojta om du vill prova. Brant å bra underlag med fäste.
Kvällarna med solnedgångar hemma på vår strand är så magiska att jag bara måste dela med mig av några :)
Fina va :)  Såå härligt vackert.
Fina va :) Såå härligt vackert.
Den här ger hopp om en blomstrande framtid :)
170811 Äntligen ut i höstbeteshagarna !!

v.33
Måndag 14.8
Idag var det sadel på och först en promenad över åsen och runt dammen. Gick ut på stora gärdet bakom Herrgården och longerade i båda varven och i alla gångarter ca 20 min. Såg jättefin ut :) och bättre i hf idag med. Har ringt runt på morgonen och letat vettid denna vecka men det är omöjligt. Har en tid på Hölö den 31:a som får vara vår räddning om han blir sämre. Camilla ringde och sa att hon får besök hela denna vecka av Hanna och Maja som jobbat hos henne och hon skulle fråga Hanna om hon kunde hjälpa mig med
Rossi.

Tisdag 15.8
Å det gjorde hon :)!!
Vi tog god tid på oss i alla moment, promenad med stigbyglar nere, longera med stigbyglar nere, studsande ryttare från marken på båda sidorna, stå på pall och klättra överallt, stå i v stigbygel upp och ned och till slut över med höger ben utan problem. Därefter ledde jag Hanna några varv och sen red hon ett rejält joggpass i alla gångarter med Camilla som tjoade på henne hur hon skulle ha Rossi. Roligt att se honom jobba från marken, det har jag ju inte så ofta sett förutom tävlingsfilmerna. Han såg såå fin ut och svingade alla 4 riktigt fint. Tack Håkan, Lars, Camilla å Hanna :) Jippiee !!

Onsdag 16.8
Idag kom Hanna och red igen :). Jag hade klätt på och gått en sväng på grusvägen upp mot 55an innan. Går bra och avspänt.
Det började regna och sedan regnade det hela fm. Hanna fick jobba lite med Rossi innan det gick att sitta upp, men det berodde nog mest på regnet att han var lite ihopdragen i kroppen. Skätte sig finfint när hon satt upp och av ett par gånger, sen ledde jag ett varv innan hon red. Jobbade mycket framåt och att få höger sida på honom framme och loss. Blev rätt bra stundtals. Efteråt gick jag en stund med honom och sen fick han spolas av all sand. Han såg ut att njuta av det varma vattnet. Ut i hagen med lunch och jag tog hand om den dränkta sadeln och alla övriga blöta saker.

Torsdag 17.8
Idagsken solen och det var varmt och vindstilla. Jag tor ridkläder på och om Rosse ser ut att fungera kommer jag att sitta upp när Hanna ridit honom trött. Å det fungerade. Jag var illamående och såklart livrädd men mitt huvud förstod oxå att det var ett väldigt bra tillfälle att sitta upp. Efter några upp och av red jag oxå ett tag i alla gångarter och det kändes förskräckligt. En månads semester ger en lätt semesteraktig häst och en ryttare utan tajming :). Men jag red och det gick bra. Precis när jag suttit av och var klar kom Veronica och Yra och skulle ut en sväng i skogen. Så jag följde med :). Galet men lika bra. Rosse släpade sin trötta kropp runt svängen, och skötte sig toppen. Jippiee ! Jag har ridit honom igen :). Ut i hagen bakom herrgården hela em. såå härligt.
Fredag 18.8
Ösregn på morgonen så jag lastade Rosse och åkte ner till Salvartorp för att Hanna skulle jobba honom innan hpn tog tåget hem till Norrland. Det var såå skönt att nu även åkt igen. Han stod blickstilla hela grusvägen dit ( Jippieee !! ) och hem trampade han liite sista biten men det har hänt förut med. Sån skillnad mot resan till och från Mariefred på söndagen 9.7 då han åkte sist. Vi gjorde samma procedur innan uppsittningen som tidigare, och Rosse skötte sig jättefint. Han gick ytterligare lite bättre idag och bar upp Hanna även på höger sida vilket vi saknade från början. Hanna rider klokt och minst lika bra som jag så det har verkligen varit en fullträff med henne. Jag satt oxå upp och red, och han var bättre men känns tom i kroppen emellanåt. Gjorde ite piruettgalopp och vände till höger något steg ett par gånger för att se om han blev spänd av det. Helt ok så då kan jag släppa det. Det var åt det hållet han kastade sig runt å sköt vid uppsittningen nämligen.
Nu åker Hanna hem och jag skall åter klara mig själv. Hjälp !

170812 Skummet tillbaka :)
170815 Hanna jobbar med Rossi
Jippiee !!
Såå skönt att första ridturen går såå fint :)
170717 Jag sitter på Rosse igen :) det trodde jag inte jag skulle vilja !
170815 Färdigskurat stall ! Brovo Veronica och mig :)
170817 Renskurat, torkat, gummimattor inlagda och spånpellets på gång :)
170817 Ny krubba :) Denna gång blev det en grön.
170817 Lenas box klar :) !!

Lördag 19.8
ÖSREGN på morgonen så hästarna fick frukost inne, jag gick hem och satte på kaffet, käkade frukost och kröp sen ner i sängen igen :).
Riktigt mysigt att sova en stund till medan regnet smattrade utanför.
8.30 var jag i stallet och släppte ut dem. Fixade sen mockningen och fodret och gjorde klart boxarna för tillbakaflytt i em. Städade en halvtimme i sadelkammaren oxå, det är bara den som är kvar nu av årets städning. Ska bli såå skönt när den oxå är klar. På em är det jag som har intaget, och jag passade på att låta Rossi gå utan täcke över lunchen. Nu är det inga bromsar och regnet verkar ha dragigt förbi.
Jag håller på att samla mod till att sitta upp i em. Jobbigt.
Med blås och olustig känsla i kroppen blev det en promenad för Rossi ihop med hundarna på kvällen. Han har ju jobbat hela veckan och nu har jag inget val imorgon och måndag fm.
Söndag 20.8
Tog mod till mig och idag red jag utan att någon var med mig. Hade dock sagt till Lars när jag satt upp och när jag satt av. Bra att någon vet att jag kliver upp. Jobbade såklart på linan med stigbyglar nere mm innan och han var väldigt avspänd. Red trav och galoppövergångar på lite olika linjer. Han är seg som en soffpotatis och jag är mer ansträngd än han efter. Men jag rider :)!
Måndag 21.8
Idag åker jag till Göteborg och EM och ska vara borta en vecka :)
Så på fm red jag ut runt Ekedalen med Veronica och Yra :). En jättehärlig ridtur och Rossi som kändes jättefin :). Vi galopperade långt i lugnt tempo och jag kunde byta utan att det blev en skruv :)
Sååå lycklig att få rida honom igen :). Jippiee !!

v.34
Måndag 21.8
Idag åker jag till Göteborg och EM och ska vara borta en vecka :)
Sååå lycklig att få rida honom igen :). Jippiee !!
Tisdag 22.8 - Lördag 26.8 sköter Veronica om Rossi och håller  ställningarna i stallet. Till sin hjälp har hon sin man Rene´och min fantastiske Lars.
Rene´ longerade Rossi lugnt en av dagarna samtidigt som Veronica red Yra på banan. Lars var ute och gick timmar med Rossi i skogen och de även joggade km bredvid varandra. SÅÅ tacksam för denna hjälp av er alla 3. Stooor kram.
Söndag 27.8
Vi kom hem igårkväll vid 23 tiden, Lars hämtade mig i Södertälje.
På morgonen longerade jag Rossi med sadel och dinglande stigbyglar igen, och det gick finfint. Men jag satt inte upp.
Jag saknade modet och måste jobba på lite först. Men fin var han.

v.35
Måndag 28.8
Idag är det äntligen skodax för både Rossi och Lena. En vecka för länge har de gått pga EM och att Rossis skor sitter kvar på hovarna är ett under. Så idag var det dax. Å fina blev de. Jag vilar alltid hästarna efter skoning så idag vart det beta i stora hagen på em.
Tisdag 29.8
Idag skulle jag rida samtidigt som Veronica tänkte jag. Pyttsan.
Rossi staplade runt i linan och såg bedrövlig ut. Jag borde ha suttit upp och av åtmindstone men jag tappade helt lust och mod och allt annat. Gick hem och ringde ner till Jonas så nu har jag en tid där om 14 dagar. Lite gnagde tanken att han känner av skoningen men nu har jag i alla fall en tid. Å jag vill att det är Jonas som går igenom honom om det behövs. Surar hela em. Rossi betar nöjt :).
Onsdag 30.8
Camilla kom ridklädd susande till mig innan lunch. Hon ville hjälpa mig komma upp på Rossi igen. Å det gjorde hon. När jag släppte ut honom på linan var han jättefin :). och inget stappel så långt ögat kunde se. Härligt :)! Det var skoningen. Rossi är känslig och skillnaden vart för stor å tog lite tid för honom att känna in. Jag MÅSTE sko tidigt i v 6 för att det ska bli rimlig skillnad. Bara att ta lärdom. Vi jobbade med rutinerna innan Camilla satt upp.
Rossi såg nöjd ut i blicken och tuggade lite. SKÖÖNT. Så då satt jag upp oxå :). Det var härligt att sitta i sadeln igen, och jag red galopp och travövergångar på stora linjer. Fiiin trav sa Camilla :).
Torsdag 31.8
ÖSREGN hela fm vilket var bra för då blev höskullen städad :)
Vid lunch var det nästan uppehåll så då efter att jag longerat några varv mm satt jag upp och sen red Veronica och jag ut runt Valnarstorp i mestadels trav. En bit på rakan kändes Rossi helt superfin. Jämn i båda tyglarna med sug och gung i steget.
Såå häftigt. Red runt träd i floodskogen som avslut. Kändes mjuk i sidorna ffa i höger. Jippiee igen !